13 mei Gedeelde Weelde en het bio-label
In de afgelopen dagen was er enige ophef in de bio-branche naar aanleiding van een bericht door RTL Nieuws. Producten met het bio-label zouden dit niet altijd terecht dragen. Inmiddels hebben ook andere media en organisaties inzicht in de rapporten gekregen, waardoor een genuanceerder beeld ontstaat en eventueel eerste conclusies getrokken kunnen worden. Hoe kijken we er als Gedeelde Weelde winkel tegenaan?
Het merendeel van het assortiment bij Gedeelde Weelde draagt het biologische keurmerk. Daarom is de geloofwaardigheid van het bio-keurmerk ook voor onze coöperatie – producenten, klanten en winkeliers – zeker van belang. Het is goed dat er onderzoek gedaan wordt naar de mechanismen van de certificering. De bio-branche groeit hard. Dan is het ook belangrijk om te evalueren of de structuren en mensen – in dit geval bijvoorbeeld de Skal als controlerend orgaan of de bio-boeren als producenten – wel mee kunnen groeien en kunnen (blijven) garanderen waarvoor ze staan.
Brancheorganisatie Bionext (waarbinnen biologische boeren en tuinders, producenten en handel en winkels samenwerken) komt na inzicht van de rapporten tot onder andere deze concrete aanbevelingen: extra aandacht aan scherpe controles, begeleiding van nieuwe biologische boeren en meer transparantie in de keten.
Tegelijkertijd weten we bij Gedeelde Weelde dat het keurmerk niet per definitie garandeert dat je de juiste (meest gezonde, duurzame, sociaal vriendelijke, …) keuze maakt. Een label ontslaat ons niet van de taak om na te denken en elkaar vragen te stellen over de manier waarop we bezig zijn. In de Gedeelde Weelde uitgangspunten hebben we geformuleerd: “We zoeken de samenwerking op met producenten die met aandacht en liefde omgaan met de Aarde, met de planten en/of dieren op hun bedrijf, met hun medewerkers en met hun positie in de samenleving. Een keurmerk zoals Biologisch of Biologisch-dynamisch kan daarbij helpen, maar niet per definitie.” Bij Gedeelde Weelde vind je dan ook producten die geen bio-label dragen, maar waarvan we veel meer afweten dan van bio-producten, omdat ze gemaakt zijn door mensen in ons directe netwerk – mensen wiens waarden en bedrijf we kennen. Nog een keer onze uitgangspunten “…Hiervoor zijn sterke en eerlijke relaties nodig tussen producenten, winkeliers en consumenten. We denken dat deze het beste kunnen groeien door direct en persoonlijk contact met elkaar. Een keurmerk zoals Fairtrade kan een aanvulling zijn, maar kan geen vervanging van deze relaties vormen.” We spreken daarom in de winkel ook steeds vaker over het belang van korte ketens.
We nodigen de leden en vrienden van Gedeelde Weelde uit om zich over het concrete onderzoek ook zelf een beeld te vormen. Bijvoorbeeld door de analyse van Bionext of het artikel in de Volkskrant waarin ook uitgelegd wordt hoe Skal momenteel te werk gaat.
Ook L1 maakte een item over het onderwerp en interviewde enkele klanten bij ons in de winkel. Wat de uitzending trouwens niet gehaald heeft: dat deze klanten stellig zeiden bio zeker te blijven kopen.
Heb je belangrijke, aanvullende informatie en links over dit thema? Laat het ons weten!